Another week in pig paradise - Reisverslag uit Rockingham, Australië van Nynke Broersma - WaarBenJij.nu Another week in pig paradise - Reisverslag uit Rockingham, Australië van Nynke Broersma - WaarBenJij.nu

Another week in pig paradise

Blijf op de hoogte en volg Nynke

13 April 2014 | Australië, Rockingham

Maandag het begin van de nieuwe werkweek. In de morgen was ik alweer vroeg onderweg naar het werk. Ik heb de mating shed onder mijn hoede. Dit is een grote stal waar zo’n 2500 zeugen staan. Hier worden ze onder andere geïnsemineerd en de zeugen verblijven hier tot de week voor de bevalling. Zeugen zijn gemiddeld 3 maanden, 3 weken en 3 dagen zwanger. Mijn dag start met het voeren en dan moet de stal weer schoongemaakt worden. Dus met de trekker alle poep weg werken en ik heb de leegstaande boxen met de waterslang schoongespoeld. Vervolgens heb ik alle voederbakken schoon gemaakt.
Nadat ik daar mee klaar was mocht ik echo’s maken van de geïnsemineerde zeugen, op drie na waren ze allemaal zwanger. Ik vond het erg bijzonder om dit te mogen doen. Toen dat klaar was ging een van mijn collega’s het lab in om het gecollecteerde zaad te checken, ik vroeg of ik mee mocht en heb samen met hem het zaad, onder de microscoop, bekeken en we hebben de sterkte van het zaad getest. Een heel klinisch gebeuren allemaal. Na het collecteren van het zaad is zaad 8 uren houdbaar, als het zaad gemixt is en koel bewaard wordt is het houdbaar tot 5 dagen na het collecteren. Ik vind het zo interessant allemaal, ik heb nooit zo nagedacht over het verhaal achter het varkensvlees wat 's avonds op je bord ligt. Het is bijzonder wat er allemaal bij komt kijken. En ja het is ergens zielig dat deze kleine biggetjes verwekt worden om vetgemest te worden en vervolgens in de winkel komen te liggen om op gegeten te worden. Maar zolang mensen vlees eten zal dit zo gaan en gelukkig doen wij dat op een hele diervriendelijke manier. En het vlees wat op onze boerderij geproduceerd is gecertificeerd. Na he werk heb ik boodschappen gedaan en toen ik thuis kwam heb ik lasagna voor mezelf klaar gemaakt en een filmpje gekeken.

Dinsdag was weer een hele andere werkdag. Na het voeren en schoonmaken van mijn stal mocht ik een kijkje nemen bij het insemineren. Toen ik het een paar keer had bekeken mocht ik mijn collega’s mee helpen. Er is een hele routine rondom het insemineren, ze starten met een beer die in een karretje bij de zeugen langs rijdt, zo krijgen de zeugen de kans om het mannetje te ruiken. Dan start je met het wrijven over de rug en de zij van de zeug. Vervolgens check je of de zeug nat is en breng je een slang in. Dan spring je achterstevoren op de zeug haar rug en zet je een tube met gecollecteerd zaad op de slang en als die leeg is wacht je een minuutje en dan is de zeug geïnsemineerd. Tis best wel gek om te doen, ik bedoel dit kan toch niet fijn zijn, maar daar moet ik maar niet te veel over na denken. Peter de manager vertelde mij dat de zeugen er geen last van hebben. Varkens hebben alleen seksueel contact om voort te planten, zij beleven hier geen plezier aan, zoals bijv apen en mensen.
Na het werk heb ik op internet gekeken naar leuke, goedkope rondreizen die ik nog wil maken. Ik moet toch maar eens gaan nadenken over wat ik nog wil zien voordat ik naar huis ga. Ik bedoel ik heb nog iets minder dan vijf maanden voordat ik weer richting Nederland vertrek. En ik heb nog lang niet alles gezien wat ik graag zou willen zien. Gelukkig ben ik bezig met m’n tweede jaar visum, wat me extra tijd geeft. Maar ik heb nog steeds een ticket naar Nieuw Zeeland en ik wil de terugweg een stop maken in Thailand. Dus maar even serieuze plannen maken.

Op woensdag morgen was de zonsopkomst schitterend. Het was koud geweest in de nacht, dus er hing een laag mist boven het weiland. Er waren een aantal wolken in de lucht en de kleuren waren geweldig. Dat is dan weer het mooie van vroeg opstaan. Ik wenste dat ik m’n camera bij me had, want dat had ik wel vast willen leggen. Aangezien ik in het ritme van vroeg opstaan zit denk ik dat ik er het weekend op uit ga om de zonsopkomst te fotograferen.
Uit het werk ben ik langs Marieke en Ayla gereden. We hebben tijdens een bakje thee onze reisplannen door gesproken. Ik had ontzettend hoofdpijn dus geen zin in de sportschool. Ik wilde vroeg op bed die avond, maar dat liep wat anders.

Donderdag ochtend een uur eerder beginnen en dat uur is een zwaar uur, pff. Het op starten duurde voor mij dan ook even, maar daar was geen tijd voor want meteen bij binnen komst was het was tijd om de oudste biggen te verhuizen. Met z’n allen plukken we de biggen bij de zeugen vandaan, zetten ze in bakken en deze gaan in de vrachtwagen richting de andere boerderij. Daarna volgde weer de hele schoonmaak routine. Ik heb samen met John een Nederlandse man de legen boxen schoonmaakt. Team Holland! Daarna gingen de heaters er weer in en was de stal klaar voor de nieuwe lichting zeugen.
Na het werk ben ik achter mijn twee Roemeense collega’s aan gereden en hebben we bij hun in de achtertuin gezeten en een drankje gedaan. Het was eindelijk weer eens zonnig en boven de 30c, heerlijk. Ook dat is een voordeel van vroeg beginnen, je kan in de middag genieten van het mooie weer.

Vrijdag de laatste dag van de week en dat was wel te merken, ik was doodmoe. Ik heb na het voeren en schoonmaken een ronde vaccinaties mogen doen. Ik deed de controle van de biggen. Ik controleerde de kleintjes op open wonden en ontstekingen. Als ze die hadden kregen ze een injectie met een soort van antibiotica, ik markeerde diegenen en thats it. Daarna heb ik samen met Sarah, mijn Duitse collega, de kleinste biggetjes van de nesten verplaatst. De kleintjes uit het nest hebben vaak niet de mogelijkheid om tegen de grotere biggen te vechten voor de melk. Als we alle kleintjes bij elkaar zetten, hebben zij een grote kans om het te overleven. Ik heb nog een paar aller kleinsten flesvoeding gegeven. En toen was het eindelijke weekend.
Onderweg naar huis vielen m’n ogen bijna dicht. Eenmaal thuis heb ik even een power nap gedaan en gedoucht en ik was weer helemaal uitgerust. Wat een week, hij is voorbij gevlogen! In de avond heb ik een aantal skype dates gehad en ik ben vroeg naar bed gegaan om even wat slaap in te halen.

Op zaterdag ochtend wilde ik er vroeg uit om de zonsopkomst bij Perth te gaan fotograferen. Maar toen ik wakker werd was het me toch echt te vroeg. Ik had wel wat slaap in te halen, dus besloot om dat maar te gaan doen. Uiteindelijk werd ik 8:30 weer wakker. Ik heb boodschappen gedaan, een wasje gedraaid, de slaapkamer schoongemaakt en toen ben ik met een glas rosé achter m’n laptop gaan zitten, opzoek naar leuke rondreizen in Nieuw Zeeland en Azië. Ik heb een leuke groepsreis door Nieuw Zeeland gevonden, maar dit is best wel een prijzige reis. De vraag is; krijg ik dat geld bij elkaar gespaard en is het de moeite waard om in de winter tijd richting Nieuw Zeeland te reizen. Voor Thailand heb ik geen groepreizen kunnen vinden, wel heb ik uitgezocht welke plaatsen ik wil bezoeken. Van al dat zoeken en plannen had ik honger gekregen dus heb ik een heerlijke Aziatische maaltijd voor mezelf gekookt. Ik had een filmpje aangezet en ik had nog maar net een hap genomen toen Jess m’n kamer binnen kwam. Ze wilde heel graag een drankje met me gaan doen in Rockingham. Dus ik heb me na het eten omgekleed en we zijn rond 8 uur opgepikt door Hayley, een vriendin van Jess. We zijn in Rockingham naar The Swinging Pig geweest. Toen we binnenkwamen was het redelijk druk. We hebben een cocktail besteld en zijn bij een tafeltje gaan zitten kletsen. Toen kwamen er twee jongens bij ons zitten. Een van hen kwam me gek genoeg bekend voor, maar ik kon het niet plaatsen. Toen de jongens vertelden dat ze bij de marine werken, vertelde ik ze trots dat Trent daar ook werkt. En dat hij op het moment op zee is, opzoek naar het verdwenen vliegtuig van Maleisië airlines. Maar toen ik vertelde hoe we elkaar ontmoet hebben viel het kwartje, deze jongen was tijdens de fleet review ook in Sydney.. Uiteindelijk kwamen er steeds meer mensen bij ons zitten. We hadden een werelds gezelschap van mensen uit Amerika, Zuid Afrika en weet ik waar vandaan nog meer. Het was zo ontzettend gezellig. Uiteindelijk zijn we in de club Liquids geëindigd en kwam ik rond 3 uur thuis. Toen heb ik nog even met m’n heit geskypt en ben ik gaan slapen.

En zoals jullie vast kunnen voorspellen was ik niet van plan om zondag morgen vroeg de zonsopkomst te fotograferen. In plaats daarvan ging om 10:30 uur het wekkertje. Na het ontbijt en een douche stonden Marieke en Ayla voor de deur. We zouden naar de Food Truck Rumble in Perth en zij kwamen mij oppikken. Het was een of ander festival op een plein in de stad er waren allemaal etenstentjes met eten van over de hele wereld. Het was gezellig druk. Ik had daar om 14 uur afgesproken met mijn Duitse vriendin Anne, met wie ik heb samen gewerkt in Sydney. We hebben Mexicaans eten besteld en zitten kletsen. Vervolgens zijn we naar een leuk hip cafeetje, genaamd Mechanics Institute, gegaan waar we een biertje hebben gedronken. Ze heeft me al haar reisverhalen verteld en we hebben het over mijn plannen gehad. Het was ontzettend leuk om elkaar weer te zien. Ik heb rond 18 uur de trein gepakt en ben naar huis gegaan. Vanavond weer vroeg op bed. Want morgen moet er weer gewerkt worden..

  • 13 April 2014 - 16:45

    Seerp En Aly:

    Hoi Nynke, heb met belangstelling je verhaal gelezen. Straks nog boerin worden? Hier gaat alles zijn gangetje, komen niet echt veel van huis, maar vermaken ons wel! Leuke foto van Trent en jou.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nynke

Ik ben momenteel werkzaam als verkoopmedewerkster bij Leads fashion & jeans en in de weekenden sta ik achter de bar bij feestcafe Neys. Mijn hobby's zijn fotografie, reizen, lezen, shoppen en uitgaan! Na mijn Amerika avontuur in 2006, en een aantal vakanties in het buitenland verder, is het nu weer tijd voor een grote reis. Ik vertrek 10 september, via backpackersaustralie.nl, voor een jaar down under! Het aftellen is begonnen en ik vind het rete spannend! Ik heb zin in dit grote avontuur maar er hangt voor mij ook veel van af.. En ik zal natuurlijk alle lieve mensen om mij heen heel erg gaan missen! Er is veel gebeurt de afgelopen twee jaar, ik heb mezelf beter leren kennen, vriendschappen laten varen maar ook vele waardevolle vriendschappen opgedaan. En het belangrijkste is dat ik veel leuke dingen heb mogen doen! En daar wil ik iedereen voor bedanken! Maar dit laatste stukje, dat moet ik alleen doen.. Nou ja alleen.. Dit ga ik samen doen met mijn huisgenote Marieke. En we gaan jullie via Facebook en via deze website op de hoogte houden. Dus volg ons en laat leuke berichtjes achter zodat we ondanks de afstand er toch een beetje bij kunnen zijn.. Australië here we come!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 60792

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 10 September 2014

Defqon reis Australie.

Landen bezocht: