Oppassen geblazen - Reisverslag uit Rockingham, Australië van Nynke Broersma - WaarBenJij.nu Oppassen geblazen - Reisverslag uit Rockingham, Australië van Nynke Broersma - WaarBenJij.nu

Oppassen geblazen

Blijf op de hoogte en volg Nynke

28 November 2014 | Australië, Rockingham

Op donderdag middag had ik afgesproken met Peter, de manager van de varkensboerderij. Zijn hobby is fotografie en nu ik wat meer vrije tijd heb, lijkt het me leuk om me daar weer wat meer in te verdiepen. We hebben van alles door gesproken en zijn op een gegeven moment in de auto gestapt en naar wat bijzondere plekken gereden. Gevarieerd van een rotsachtige oude goudmijn, hoog goudgeel gras op de heuvels en de 43 meter hogen Dandalup Dam. Stuk voor stuk mooie locaties voor een fotoshoot. Nu moeten we opzoek naar een aantal modellen en dan kunnen we van start. Ik heb er zin in!

Vrijdag ochtend ben ik weer gaan hard gelopen, lekker langs het strand. Ik moet inmiddels opzoek naar een nieuwe route want ik ben flink aan het opbouwen.
In de middag ben ik door Dirk-Jan opgepikt en zijn we naar de Mash gereden, waar we een paar biertjes hebben gedronken. We hadden elkaar al een hele poos niet gezien, het was fijn om elkaar weer te zien, wat bij te kletsen en weer even Nederlands te praten. Hij heeft me in de namiddag thuis afgezet en ik ben begonnen met koken.

De volgende ochtend moest Trent weer vroeg aan het werk. Ik heb me nog lekker een keer omgedraaid. Later in de ochtend ben ik met een muziekje begonnen met het schoonmaken van ons huisje. Trent kwam rond 13 uur thuis. We hebben samen geluncht en zijn naar Fremantle gereden. Het was 25c en het zonnetje scheen. We hebben de auto geparkeerd en zijn naar de barbershop gelopen, Trent had een afspraak en was meteen aan de beurt. Ik ben op de bank gaan zitten en heb mensen zitten kijken. Het is bijzonder hoeveel verschillende mensen er in Fremantle rondlopen. De meeste mensen hebben een hele eigen stijl en het lijkt ze niets te kunnen schelen wat de rest ervan vindt. Ik was in gedachten, zoals ik altijd doe als ik mensen zit te kijken, iedereen aan het beoordelen. Er liep één vrouw langs die nodig een (liftende) bh moest aanschaffen. En die andere vrouw kon wel een iets minder blote jurk aan, ze was geen 20 meer zou m’n vader gezegd hebben. Een oudere vrouw bedekt met tattoo’s liep langs, ze had zelfs tattoo’s in haar gezicht. De tatoeages deden lijken alsof ze erg stoer en hard was, maar ze had iets vriendelijks in haar gezicht en ik vroeg me af wat haar verhaal was. Er liep een Chinees stelletje langs, de jongen was slank en had ontzettend lang haar, hij leek wel een Samurai krijger en ze hadden beide natuurlijk een camera om hun nek hangen. Ook liepen er een aantal hippies langs, met vel gekleurde kleding aan en ongewassen haren. Iedereen leek vrolijk die dag. Toen Trent klaar was zijn we naar Little Creatures gegaan, waar we aan een tafeltje op het terras zijn gaan zitten. We hebben een biertje en wat eten besteld. God wat is dit toch een fijne tent, het is altijd bruisend en druk. In het begin van de avond zijn we naar huis gereden en hebben we op de bank een filmpje gekeken.

Zondag ochtend eindelijk een ochtend dat we samen konden uitslapen. Een dag waarop geen van ons beiden iets gepland had. We zijn in de middag naar het shopping centre gereden, waar we geluncht hebben. Vervolgens hebben we boodschappen gedaan. Eenmaal weer thuis hebben we samen gekookt. We hebben in de avond een lange wandeling gemaakt en vervolgens weer een filmpje gekeken. Een echte lazy Sunday.

En toen was het weer maandag en was het weekend alweer voorbij. Het is ongelofelijk hoe snel ons tijd samen altijd voorbij gaat. Het is vervelend voor mij om weer vijf dagen alleen thuis te zitten. Ik ben nog steeds aan het solliciteren en hoop snel een baantje te vinden als afleiding, om wat leuke sociale contacten op te doen en zodat ik weer een eigen inkomen heb natuurlijk. Trent werkt op het moment lange dagen ter voorbereiding op zijn trip in januari. De eerste 12 dagen van december zal hij weer op zee zijn, maar daarna hebben we samen vakantie.

Op woensdag ochtend had Ayla me getagd in een bericht op Facebook. Een Nederlandse vrouw zocht een oppas voor haar bijna 2 jarige zoontje. Ze woont samen met haar Australische man en haar 13 jarige stiefdochter in Victoria Park. Het oppassen is tot kerst, omdat zij voor een deadline van een project tijdelijk extra moet werken. Ze zoeken een oppas voor de dinsdag, woensdag en vrijdag van 8 uur tot 16:30. Ik heb Ilse, de moeder, meteen een privé bericht gestuurd en de volgende dag heeft ze me gebeld. Ik heb praktisch het baantje binnen en voor vrijdag hebben we een kennismakingsgesprek gepland.

Die ochtend ben ik naar m’n hardloop training naar Victoria Park gereden, een wijk in Perth waar de familie woont. Ik had om 14 uur bij Ilse afgesproken. Na een rondleiding door huis en een korte uitleg heb ik ander half uur op Vincent gepast, zodat hij wat aan me kon wennen. Vincent is een vrolijk, bezig mannetje van bijna 2 jaar oud. Hij heeft een kleine taalachterstand, het is dus aan mij om veel dingen te benoemen, aan te wijzen en voor te lezen. Ilse spreekt Nederlands tegen Vincent en Steven, haar man, spreekt Engels. Ilse is 31 jaar oud en woont al acht jaar in Australië. Ze heeft haar man leren kennen via het werk, ze zijn namelijk beiden geoloog. Steven werkt full time en Ilse part time, naast haar werk als geoloog schrijft Ilse ook boeken. Ze vertelde me dat ze net haar tweede boek uitgebracht. Ilse is ruim 6 maanden zwanger van haar tweede kindje. Het lijkt een slim, actief en warm gezin. Alles ging goed en ik mag dus per volgende week bij hun komen oppassen!

Trent had duty vandaag. Ik had die avond afgesproken met een aantal meiden die ik op het Navy Ball ontmoet heb. Om 18 uur pikten Crystal, Emma en Rachel me op. We hebben een stop gemaakt bij de bottle shop en zijn naar Crystal’s huis gereden. Het klikte meteen weer met de meiden, we hebben wat drinken ingeschonken, hebben wat zitten kletsen en om 20 uur heeft Ryan een vriend van Crystal ons naar Fremantle gebracht. We hebben bij de Mexicaan gegeten, het was erg gezellig met de meiden en dus besloten we nog een drankje te gaan doen bij Newport. Het was niet erg druk, maar er speelde een leuke band en al gauw had ik een aantal mensen zover gekregen om een dans battle met ons te doen. Niks serieus, gewoon dikke flauwekul, maar het was ontzettend gezellig.

In de morgen werd ik wakker gekust door Trent. Hij was thuis van zijn duty. Wonder boven wonder voelde ik me behoorlijk fit. We hebben samen ontbeten en we zijn aan de klus geslagen. We hebben onze pallet tafel afgeverfd en naar boven gesjouwd. Waar we de wieltjes eronder hebben gezet en dat project was klaar.
Toen zijn we de garage weer ingedoken zag Trent dat zijn auto een lekke band had.. Dat was even balen.. Trent heeft Dan gebeld en die kwam al snel bij ons langs en de mannen hebben de band verwisseld. Ik heb koffie gezet en we hebben gezellig met z’n drieën een bakkie gedaan.
Later hebben Trent en ik één van onze tuinstoelen in elkaar gezet en ik ben begonnen met het verven ervan. We hebben in de namiddag nog wat boodschappen gedaan. Wauw het was een lekker productief dagje! Na een douche zijn we begonnen met het eten koken. In de avond hebben we samen een filmpje gekeken en we zijn niet laat op bed gegaan.

Zondag ochtend hebben we bacon en scrabbled eggs gemaakt en uitgebreid ontbeten. Ik heb de was gedraaid en deze lekker buiten gehangen. Het was zonnig weer, maar helaas niet warm genoeg om naar het strand te gaan, wat in eerste instantie ons plan was. Dus besloten we om thuis nog wat te doen. We hebben de garage opgeruimd, geveegd en alle bladeren uit de achtertuin geharkt. We hebben uitgebreid gedoucht en hebben een bakje koffie gedronken bij de Coffee Club.

Maandag ochtend ben ik weer wezen hardlopen. Ik ben nu ook begonnen met het inbouwen van versnellingen in mijn trainingen. Het voelt zo ontzettend goed om hiermee bezig te zijn. Ik zit er aan te denken om twee dagen per week yoga te gaan doen. Dat is een mooie aanvulling op het hard lopen. Je traint je spieren, doet balans oefeningen en ademhalingsoefeningen. En wie weet ontmoet ik daar ontzettend leuke mensen.

Dinsdag m’n eerste oppas dag. Ik moet om 8 uur beginnen, het is druk op de weg. Er zijn veel mensen onderweg naar hun werk. Nadat ik eindelijk ben aangekomen bij de familie, vertrekt Ilse op haar fiets naar het werk en ik blijf met Vincent achter. Het beloofd een warme dag te worden en dat ik al goed te merken. Ik trek m’n korte broek aan en doe wat zonnebrand crème op, vervolgens smeer ik Vincent in. Dan pak ik een koud flesje water voor ons beiden, wat crackers en zet ik hem in de wandelwagen. De Swan River is niet ver bij het huis vandaan vertelde Ilse mij. Ik loop door de wijk, ga onder het fiets tunneltje door en dan komen we uit bij een groot park langs de Swan River. Er zijn allemaal mensen aan het hardlopen en fietsen. Ik zie in de verte een speeltuin, waar ik met Vincent naartoe loop. Ik voel de zon al behoorlijk branden op m’n schouders, de speeltuin is gelukkig grotendeels in de schaduw van de bomen. Ik haal Vincent uit de wandel wagen, doe z’n sandalen uit en we spelen een uurtje in de speeltuin. We gaan van de glijbaan, samen op de schommel en spelen in het zand. Dan wandelen we langs de Swan River weer terug naar huis. Ik maak een boterham voor Vincent klaar en na de lunch gaat hij op bed. Ik heb wat wasgoed opgehangen en een begin gemaakt met m’n nieuwe blog. Na ander half uur hoor ik Vincent, hij is wakker. Als ik zijn slaapkamer deur open doe en in het bedje kijk, zie ik een grote glimlach op zijn gezicht verschijnen. Ik til hem uit bed, verschoon zijn luier en we gaan naar beneden. Het is te warm om buiten te spelen dus zet ik hem aan de keuken tafel met een a4tje en wat kleurpotloden. Hij begint wat te krabbelen en ik maak wat fruit voor hem klaar. Als hij dat op heeft mag hij uit zijn stoel en kan hij nog even spelen, voordat zijn moeder terug komt.
Op de terug weg is het ook weer erg druk. Na een uurtje kom ik eindelijk thuis aan. Trent is ook net thuis uit zijn werk. We koken samen en ploffen na het eten languit op de bank.

Ook vandaag mag ik weer een dagje oppassen en ik moet toegeven dat ik er zin in heb. Vandaag mag ik namelijk met Vincent naar zwemles. Om 10 uur vertrekken we richting het zwembad. Ik rij in een Land Cruiser GXL, een fijne, maar lompe auto met een dikke V8 motor. Ik parkeer de auto en loop samen met Vincent naar binnen. We hebben les in het Hydro Therapie bad. Nadat ik Vincent zijn zwembroek heb aangedaan, moet ik me nog even omkleden en dan zijn we klaar voor de zwemles. We lopen samen het water in, het zwembad is 1.50 meter diep en Vincent is helemaal niet bang. Samen met vijf andere mamma’s en kindjes beginnen we de les in een kring. De kinderen mogen om de beurt met hun handen in het water spetteren en bubbles maken, terwijl wij hun om de middel vast houden. Vervolgens moeten de kinderen van de ene kant, naar de andere kant van het bad zwemmen. Dus met mijn handen onder zijn buik, spettert Vincent naar de andere kant, waar een speelgoed koe op hem staat te wachten. Hij mag de koe pakken en moet de koe meenemen naar de andere kant. Dit doen we ook met het paard en het varken. Vervolgens moet hij met twee plastic flessen, één in iedere hand naar de andere kant zwemmen. Dan moet hij de zijkant met beide handen vast pakken en als een aapje vijf meter naar rechts schuiven. Daar liggen plaatjes met dieren en mag hij een plaatje uitzoeken. Vervolgens moeten we die verderop, op het muurtje bij hetzelfde dier plakken. Als iedereen geweest is, moeten de kinderen op de kant klimmen. Dan mogen ze gaan staan en op drie het water weer inspringen, Vincent gaat helemaal kopje onder en als hij boven komt mag ik hem weer vast pakken. Als laatste oefening wordt er een grote blauwe mat het water ingetrokken, waar de kinderen op mogen zitten. We draaien een rondje, zingen een liedje en de kinderen laten zich één voor een op de rug het water invallen. Daarna is de zwemles voorbij. Als we thuis komen maak ik een tosti voor ons beiden en breng ik Vincent op bed. De zwemles heeft hem moe gemaakt en mij ook. Vincent slaapt bijna twee uren. Ik vouw wat was op en lees een hoofdstuk van mijn boek. Als ik Vincent naar beneden haal maak ik wat fruit voor hem klaar en spelen we samen in de woonkamer, totdat zijn moeder weer thuis is.
Toen ik eenmaal thuis was, ben ik begonnen met koken. Trent was nog op zijn werk, het werd weer een latertje. Ik heb een glas wijn ingeschonken en om 18:30 kwam hij thuis. Hij had een munt uitgereikt gekregen van de kapitein, hij had een aantal opdrachten uitzonderlijk goed uitgevoerd en de kapitein wilde hem hiervoor persoonlijk bedanken. Ik ben ontzettend trots op hem! Ik heb Trent een glas wijn in geschonken en we hebben samen gegeten.

Vandaag heb ik weer een dagje vrij. Het onweert buiten behoorlijk. Ik zet de muziek aan en begin met de afwas, daarna ga ik met de stofzuiger door het hele huis. Ik duik de garage in en begin de onderkant van de tuinstoel te verven. Ik bedenk me in één keer dat het misschien best leuk is om het onderste gedeelte van de stoelpoot mintgroen te verven. Dat is de kleur van onze accessoires in huis. Dus ik maak een stop bij de bouwmarkt en koop een klein potje verf. Ik kan niet wachten om de poten te verven. Na de lunch begin ik met koken, we hebben vanavond namelijk een 'Friendsgiving’ diner bij Crystal thuis. Iedereen brengt iets met zich mee. Toen Trent eenmaal thuis kwam hebben we ons snel gedoucht, omgekleed en zijn we die kant opgereden. Toen we de achter tuin in kwamen lopen stond er al een tafel vol met verschillende gerechten. We hebben onze er tussen gezet en zijn aan de grote tafel gaan zitten. Crystal had de tafel mooi gedekt en boven de tafel hingen kleine lampionnetjes. Toen iedereen aan tafel zat hebben we getoast, hebben we eten opgeschept en zijn we begonnen met eten. Er was kip, varkensvlees, lasagne, er waren broodjes, verschillende soorten groenten, aardappelen en alles zag er even lekker uit. Crystal haar zoontje Boston en Rachel haar twee kinderen, Molly en Max waren lekker aan het spelen op de trampoline. Na het eten wilden de kinderen dat ik op de trampoline kwam, dus heb ik m’n schoenen uitgedaan en ben ik de trampoline op gesprongen. Men, na een kwartiertje was ik doodmoe, maar de kinderen vonden het fantastisch. Het werd al gauw donker en de kleine lampionnetjes gingen aan, het dessert werd op tafel gezet en we hebben heerlijk nagezeten met z’n allen.

Pff ik had vanochtend even moeite met het opstaan. Ik heb gedoucht en ben na het ontbijt richting Victoria Park gereden, want ik mocht vandaag weer een dagje oppassen. Toen ik aan kwam rijden stonden Ilse en Vincent samen buiten, ze waren bellen aan het blazen. Ilse is naar haar werk vertrokken en ik heb een tas klaar gemaakt. Vincent en ik zijn een blok gaan wandelen, geen idee waar naartoe maar gewoon even de boel verkennen. Ik vind het zo ontzettend fijn om in de bruisende drukte van een stad te zijn. Op een gegeven moment kwamen we uit bij een strip waar allemaal kleine boetiekjes en cafeetjes zaten. Ik ben wat winkeltjes ingelopen, we hebben lekker rondgeslenterd. Voordat ik het wist waren we alweer 3 km van huis en zijn we maar weer terug gelopen. Het was inmiddels alweer lunchtijd, we hebben samen een boterham gegeten en daarna heb ik Vincent op bed gebracht. En hij heeft heerlijk geslapen..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nynke

Ik ben momenteel werkzaam als verkoopmedewerkster bij Leads fashion & jeans en in de weekenden sta ik achter de bar bij feestcafe Neys. Mijn hobby's zijn fotografie, reizen, lezen, shoppen en uitgaan! Na mijn Amerika avontuur in 2006, en een aantal vakanties in het buitenland verder, is het nu weer tijd voor een grote reis. Ik vertrek 10 september, via backpackersaustralie.nl, voor een jaar down under! Het aftellen is begonnen en ik vind het rete spannend! Ik heb zin in dit grote avontuur maar er hangt voor mij ook veel van af.. En ik zal natuurlijk alle lieve mensen om mij heen heel erg gaan missen! Er is veel gebeurt de afgelopen twee jaar, ik heb mezelf beter leren kennen, vriendschappen laten varen maar ook vele waardevolle vriendschappen opgedaan. En het belangrijkste is dat ik veel leuke dingen heb mogen doen! En daar wil ik iedereen voor bedanken! Maar dit laatste stukje, dat moet ik alleen doen.. Nou ja alleen.. Dit ga ik samen doen met mijn huisgenote Marieke. En we gaan jullie via Facebook en via deze website op de hoogte houden. Dus volg ons en laat leuke berichtjes achter zodat we ondanks de afstand er toch een beetje bij kunnen zijn.. Australië here we come!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 60807

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 10 September 2014

Defqon reis Australie.

Landen bezocht: