Van boerenhulp naar Au Pair - Reisverslag uit Narrogin, Australië van Nynke Broersma - WaarBenJij.nu Van boerenhulp naar Au Pair - Reisverslag uit Narrogin, Australië van Nynke Broersma - WaarBenJij.nu

Van boerenhulp naar Au Pair

Blijf op de hoogte en volg Nynke

24 Maart 2014 | Australië, Narrogin

En we zijn weer een week verder, dus het is weer tijd voor mijn blog. Elke morgen om 7 uur sta ik op en dan maak ik de kinderen wakker. Ze wassen zich en kleding zich aan in hun school uniforms. Ik maak hun lunch klaar, doe de meiden hun haren, dan moeten ze tanden poetsen en lopen ze om 8 uur naar school. Op school hebben ze breakfast club waar ze ontbijten. En om 8:40 beginnen ze met de lessen. Ik zet de vaatwasser en de wasmachine aan en dan zitten mijn taken er voor de morgen weer op. Dan neem ik een douche en heb ik tijd voor mezelf. Om 15:30 zijn de kinderen weer thuis, dan is het tijd voor een bakje thee en een koekje, ze kleden zich om en soms gaan ze dan bij een vriendjes of vriendinnetjes te spelen. Ik maak rond 17 uur het eten klaar en rond 18 uur zitten we dan met z’n allen aan tafel. Na het eten ruim ik de tafel af en zet ik de vaatwasser aan. De meiden douchen en liggen rond 19 uur in bed een filmpje te kijken. Om 19:30 is het Alex zijn tijd en om 20:00 uur Micheal. Dus rond 20:30 ligt iedereen, met een beetje geluk, in bed. De meiden vragen nog al veel aandacht, de jongens redden zichzelf en zoals de nieuwe generatie doet, zitten die veel achter de computer.

Op dinsdag avond heeft Jodie me meegenomen naar de schapen boerderij waar ze overdag werkt. Ze waren bezig met het scheren van de schapen. En dat gaat hier aan de lopende band. Er waren vier scheerders aanwezig en zes andere werknemers, twee daarvan die de wol van het schaap naar de tafel brengen, waar de andere vier de wol verdelen. Vervolgens werd de wol in big bags gedrukt. En dan wordt de wol naar een fabrikant gebracht, zoals bijvoorbeeld Quantas airlines of een groot warenhuis hier in Australië. Echt ongelofelijk er wordt zo hard gewerkt daar en de sfeer was zo goed. Ik ben later even naar buiten gelopen waar de boer de schapen aan het drijven was met zijn hond. Hij zorgde ervoor dat de schapen die geschoren waren in lijnen kwamen te staan, vervolgens sprayde hij ze in met een blauwe vloeistof, tegen infecties, vlooien en teken. Daarna dreef de hond de schapen door de hekken het land in. Ongelofelijk om te zien hoe en hond zo enthousiast na een paar fluitjes en aanwijzigingen zoveel schapen in een keer de goede kant op kan drijven. Ik heb een tijdje met de boer gesproken, hij vertelde mij dat hij een van de grootste schapen boeren is in de omgeving. Ze hebben 36000 schapen op vier verschillende locaties in Narrogin en omgeving. De ram wordt gebruikt voor het fokken, vervolgens gaan ze door naar de slacht en de ooi zorgt voor lammetjes en is goed voor de wol.
Ik baalde ervan dat ik mijn camera was vergeten het was een mooie heuvelachtige omgeving. En al die schapen bij elkaar was een prachtig gezicht.

Op donderdag en vrijdag pas ik tussen 8-16 uur op twee kleine jongetjes. Ryan van 3,5 en Logan van net 2 jaar. Ryan heeft een leer achterstand en vertoond soms agressief gedrag. Hij slaat zichzelf, bijt, snijd of slaat zijn broertje en als je er niet om denkt plast hij opzettelijk in huis. Ik vind het erg interessant en ben blij dat ik mijn Social Worker skills mag loslaten op hem. Hij vindt het niet altijd even leuk, maar het gaat goed.

Vrijdag avond ben ik samen met Jodie en haar vriend Trevor naar de kroeg geweest. Er zijn wel 3 kroegen hier in Narrogin. We zijn eerst naar Hordern Hotel gelopen, waar ongeveer 35 mensen binnen waren. Er stond een bijna naakte vrouw achter de bar, met alleen een string aan. Wat ik eigenlijk heel gek vond, want de sfeer was er totaal niet na. Het grote licht was aan, want er waren jongens aan het poolen en er werd geen luide muziek gedraaid.. Maar vertelde Jodie mij dat ze dat hier elke vrijdag doen.. We hebben een drankje gedronken en ik ben aan een aantal mensen voor gesteld. Vervolgens zijn we met z’n vieren naar The Corny gelopen. Dat was een heel groot pand. Daar waren maar 10 mensen binnen. We hebben wat geld in de jukebox gegooid en hebben een potje pool gespeeld. Het was erg gezellig. Normaal was het drukker op vrijdag avond zei Jodie. We waren rond middernacht thuis. De volgende dag had ik vrij, maar om 6:50 stond Sophie al naast m’n bed. Ik baalde als een stekker. Ik wilde graag uitslapen en even relaxen in mijn kamer. Ik heb Sophie weg gestuurd en me weer omgedraaid. Ik heb om 8 uur ontbeten en een filmpje gekeken op mijn kamer. Vervolgens heb ik na een douche Jodie geholpen met koken. We hebben pork belly, met aardappelen in de oven gezet en zijn aan de slag gegaan met een verjaardagstaart voor Sophie. Daarna hebben we een quiche gemaakt en toen zijn we met Jodie’s vader op pad gegaan. Jodie en haar vader waren door drie boeren in een dorp verder op gevraagd om te zoeken naar waterbronnen op het erf. En dit doen zij op een bijzondere manier, namelijk met een wichelroede. Nou ik weet het niet maar heb met verbazing erna gekeken.. Ik heb het natuurlijk ook zelf even geprobeerd, maar ik heb geen bijzondere energie of iets dergelijke wat mij aanduid waar een waterbron is. Ze wisten te vertellen hoe diep het water was, of het zoet of zout water bronnen waren etc.
Toen we thuis kwamen hebben we heerlijk gegeten en in de avond hebben we een filmpje gekeken.

De volgende dag vierden we Sophie haar verjaardag. Sophie wordt dinsdag 6 jaar. We hebben haar taart versierd, ze heeft haar cadeautje uitgepakt en tijdens lunchtijd kwam er allemaal visite. We hadden allemaal lekkere kleine hapjes gemaakt. We hadden saucijzen broodjes, mini loempia’s, quiche en slices pizza. En als dessert kregen we een stuk van de versierde chocolade taart. Op de namiddag was alle visite weer weg. Wij hebben lekker buiten onder de veranda gezeten met een drankje. Vervolgens hebben Jodie en ik Sushi gemaakt en gegeten. Heerlijk!

Vanochtend kreeg ik een laatste telefoontje van Trent. Hij was afgelopen week aan land geweest en hij belde elke avond even. Het was zo fijn om zijn stem te horen. Maar ze zijn weer op zee en ik zal het nu weer met zo nu en dan een e-mail moeten doen.. Ik wil deze week opzoek naar een bij baantje voor de maandag, dinsdag en woensdag middag en iets voor in de weekenden. Dat zou het financieel iets aangenamer maken en er is weinig te beleven hier in de omgeving dus ik ben graag bezig. Ik heb nu 16 dagen gehad, nog 72 te gaan...

  • 24 Maart 2014 - 07:39

    Trent Bessell:

    Proud of you baby! Love ya like XO

  • 24 Maart 2014 - 08:05

    Nynke:

    Oooh thats sweet. Thanks babez! Love ya tooo! Big time! X

  • 24 Maart 2014 - 11:24

    Meintje Walstra:

    Hi Nynke, Wat is het toch fijn om al die verslagen van jou te lezen. Dan de foto's erbij en je weet gelijk al heel veel over jou daar in dat verre Australie. Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt en nu een fijn plekje hebt gevonden. Ik schrok wel toen ik las dat je bij die enge boer was en dacht gelijk : WEG WEZEN DAAR. Gelukkig heb je dat ook gedaan want wie weet wat er wel niet had kunnen gebeuren. Je hebt naast je werk nu ook nog best wel veel tijd om iets leuks voor je zelf te doen. Geniet jij nog maar lekker die laatste 72 dagen. Ik blijf je volgen. Liefs van uit Tijnje. Knuf Meintje.

  • 24 Maart 2014 - 11:55

    Nynke:

    Wat leuk dast mei noch altiid sa folgst Meintje. Ik fermeintsje mei noch best hjir. Hoe is het bij dei yn e Tynje? Bedankt foar dyn berjocht, fien it altiid leuk om wat fan thûs te hjerren. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nynke

Ik ben momenteel werkzaam als verkoopmedewerkster bij Leads fashion & jeans en in de weekenden sta ik achter de bar bij feestcafe Neys. Mijn hobby's zijn fotografie, reizen, lezen, shoppen en uitgaan! Na mijn Amerika avontuur in 2006, en een aantal vakanties in het buitenland verder, is het nu weer tijd voor een grote reis. Ik vertrek 10 september, via backpackersaustralie.nl, voor een jaar down under! Het aftellen is begonnen en ik vind het rete spannend! Ik heb zin in dit grote avontuur maar er hangt voor mij ook veel van af.. En ik zal natuurlijk alle lieve mensen om mij heen heel erg gaan missen! Er is veel gebeurt de afgelopen twee jaar, ik heb mezelf beter leren kennen, vriendschappen laten varen maar ook vele waardevolle vriendschappen opgedaan. En het belangrijkste is dat ik veel leuke dingen heb mogen doen! En daar wil ik iedereen voor bedanken! Maar dit laatste stukje, dat moet ik alleen doen.. Nou ja alleen.. Dit ga ik samen doen met mijn huisgenote Marieke. En we gaan jullie via Facebook en via deze website op de hoogte houden. Dus volg ons en laat leuke berichtjes achter zodat we ondanks de afstand er toch een beetje bij kunnen zijn.. Australië here we come!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 60817

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 10 September 2014

Defqon reis Australie.

Landen bezocht: